Комфортне і ефективне спілкування у групових чатах. Міф чи реальність?

Комфортне і ефективне спілкування у групових чатах. Міф чи реальність? 26.01.2022

Автор:  В'ячеслав Халанський

Вперше опубліковано: texty.org.ua

 

Днями я отримав повідомлення в месенджер: «Привіт! Це Фея. Вона така красива...» Фея – це наша собака породи йорк, фото з якою я опублікував у фейсбуці. Я поспішав в офіс. Ім’я і прізвище були схожі на знайому, з якою давно не спілкувалися. Я зрадів: «Привіт! Як справи?» Написав ще кілька речей, які зрозумів би близький друг. Придивившись уважніше, зрозумів, що це не моя знайома. Упс! Виявилося, повідомлення написала жінка, в якої ми купили собаку шість місяців тому. Але я її практично не знаю. Це проста ситуація, коли я переплутав людину за повідомленням.

Чати – ефективний та зручний інструмент комунікації. Але незалежно від месенджера чи сервіса обміну повідомленнями, яким ви користуєтеся, напевно, хоча б раз ви припускалися якоїсь помилки чи опинялися в незручному становищі. Написали не тій людині? Відповіли занадто імпульсивно? Ваші слова зрозуміли невірно? В груповому чаті наслідки такої помилкової дії примножуються.

Дослідження важливості правильної комунікації

Комунікація на робочому місці – один з найважливіших аспектів успішного бізнесу. Чи знаєте ви, що комунікаційні непорозуміння можуть коштувати компанії зі 100 або менше співробітників близько $420 тис. на рік 1? Дослідження Національної комісії з написання повідомлень та імейлів виявило, що американські фірми щорічно витрачають до $3,1 млрд на виправлення різноманітних недоліків в комунікації своїх співробітників 2. Звіт Девіда Гросмана «Ціна поганого зв’язку», в якому досліджувалися 400 крупних компаній та 100 тис. спіробітників, показав, що комунікаційні бар’єри, що виникають на робочому місці, вартують компаніям приблизно $62,4 млн на рік 3. Компанія витрачає $26 щорічно на кожного співробітника через втрати продуктивності внаслідок комунікаційних бар’єрів 4. Хоча всесвітні опитування підтверджують важливість доброго спілкування, 86% співробітників та керівників продовжують скаржитися на відсутність ефективної співпраці та комунікації. Напевне, тому сьогодні стали актуальними програми, присвячені комунікаційним навичкам, як-от програма в Стенфордському університеті 5.

Є дослідження, які показують важливість сімейного групового чату. Це пов’язано з більш високим сімейним функціонуванням і благополуччям, і цей зв’язок був частково опосередкований сімейним спілкуванням 6. Також це дослідження свідчить, що люди похилого віку, отримуючи доступ до чатів та навчаючись, отримують більше психічного благополуччя і відчуття зв’язку, ніж ті, які не мали доступ до чатів. Дослідження відносин серед підлітків показує, що спілкування в чатах часто слугує заміною реальних відносин, але й це представляє для них цінність 7.            

5 міфів про комунікацію

Працюючи з клієнтами, я звернув увагу на існування різних міфів про комунікацію. Наприклад, родина клієнтки з 12 осіб перебуває в груповому чаті. Брат ігнорує повідомлення жінки, вона почала ігнорувати його повідомлення у відповідь – в результаті стався конфлікт. Коли ми розбирали цю ситуацію, виявилося, що непорозуміння між ними сталося в реальному житті декілька місяців тому, але пізніше вона всі дії брата інтерпретувала крізь призму її образи і переносила це у спілкування в чаті.

Отже, найбільш поширені міфи:

  1. Спілкування є добрим, якщо особисто ви відчуваєте себе добре і у вас немає конфліктів. Ми можемо думати, що, закінчуючи розмову в гарному настрої, ми добре спілкуємося. Насправді ж важливо також знати, як почуваються інші учасники спілкування, як їм було розмовляти з вами.
  2. Добре самопочуття – ціль ефективного спілкування. Важливо пам’ятати, що основна мета – це порозуміння. Іншими словами, як би нам не хотілося думати, що ми добре з кимсь поспілкувалися, це не так, якщо інші учасники не зрозуміли, що ви намагалися передати.
  3. Спілкування – це коли лише тебе розуміють. Якщо ви очікуєте розуміння від інших, але не готові вислухати їхню точку зору і побачити їхню позицію, тоді ваше сприйняття ситуації буде однобоким. Добре спілкування означає, що усі сторони мають можливість взаємодіяти і досягати порозуміння.
  4. Спілкування на робочому місті – вулиця з одностороннім рухом. Клієнти часто жаліються на те, що немає зворотнього зв’язку між керівником і підлеглими. Так само розсилка або нав’язливі дзвінки компанії своїм клієнтам не означатимуть порозуміння.
  5. «Я можу спілкуватися і без зворотнього зв’язку». Фідбек буває страшно почути, тому ми можемо уникати цього, придумувати свій образ розуміння. Зворотній зв’язок може зробити боляче, розчарувати, знеохотити, але що краще – створювати ілюзію чи бути реалістичним? Тому потрібний фідбек від інших.

7 способів налагодити комфортне і ефективне спілкування в групових чатах

Ситуація 1 Сусідський чат “Мешканці житлового комплексу вирішили здавати гроші на озеленення території. Через велику кількість спаму й недоречних повідомлень наш герой не побачив інформацію про збір грошей і відповідно викликав негатив в  учасників групи ”

Беріть на себе відповідальність, коли вступаєте в чат. Пам’ятайте, що якщо ви там, треба приділяти час на перевірку повідомлень. Якщо ви зайняті настільки, що не встигаєте слідкувати за повідомленнями, тоді вам важливо прийняти рішення щодо участі в цій групі.

Ситуація 2 Тема мови “В групі є вимога спілкуватись тільки українською мовою, за російську бан та негатив. Але один з членів групи (наш герой) з Білорусії, не розуміє української. Викликає негатив, коли пише російською мовою”

Дотримуйтесь правил групи і висловлюйте свої побажання. Внесіть ясність. Поясніть, що приїхали з іншої країни і вам важко комунікувати українською. Це буде краще, ніж якщо ви просто продовжуватимете робити те, що порушує правила групового чату.

Ситуація 3 Робочий чат “В групі 30 осіб, протягом 2 днів до одного з учасників пишуть кілька запитань, які залишаються без відповіді. Коллеги вже обурюються через те, що один з них нібито відлинює від роботи. А насправді, через велику кількість повідомлень (листівки з привітаннями до Трійці)  він просто їх не побачив. ”

Не мовчіть, коли виникає напруження. Дійсно так буває, що через велику кількість повідомлень в робочому чаті можна пропустити щось важливе. Спробуйте пояснити колегам вашу ситуацію. Пояснюйте не односкладно: «Не побачив» чи «Забився чат», але розгорнуто. Це створить тісніший емоційний зв’язок з колегами. Вкажіть строки виконання поставлених задач, попросіть зворотній зв’язок: «Чи відповів я на всі запитання?» або «Чи треба щось ще нам прояснити?» На майбутнє, щоб уникнути подібної ситуації, попросіть когось з колег написати вам особисто чи зателефонувати у випадку, якщо ви не відповідаєте на термінове повідомлення протягом двох годин.

Ситуація 4 Чат шкільний “Батьки однокласників планують виїзд разом з дітьми на природу. Але думки розділились. Частина хоче поїхати на західну Україну, інша частина хоче просто виїхати за місто. Ситуація загострюється, починаються конфлікти й образи. Ті, хто хочуть виїхати на захід обурюються й починають недоречно іронізувати на тему того, що батьки які хочуть поїхати за Київ просто жалкують кошти ”

Не забувайте інколи зустрічатися офлайн. Якщо ви бачите, що напруга в чат-групі зростає й ситуація виходить з-під контролю, тоді пошукайте інші способи порозумітися. Дослідження показують, що якщо під час комунікації ви бачите співбесідника, а він вас, це впливає на порозуміння. Тон голосу, вираз обличчя, спосіб вербальної комунікації краще, ніж уявляти все це, переписуючись в чаті.

Ситуація 5 Чат матусь “В чаті спілкуються молоді матусі й діляться досвідом: чим годують немовлят, як привчають до режиму тощо. Одна з матусь написала, що не вакцинує свою дитину ніякими вакцинами, тому що це спричинює аутоімунні захворювання. Всі накинулись на цю матусю із звинуваченнями, агресією та образами, тому що вважають, що вона неправа й вважає так через брак освіти”

Важливо встановлювати правила в чат-групах. Наприклад, тема вакцинації від коронавірусу досі залишається болючою. Зараз актуальна тема – можливий початок війни. Адміністраторам чату важливо обговорити з учасниками правила, означити теми, які небажано піднімати, бо вони можуть викликати агресію і бути неекологічними для інших.

 


1               https://www.pr.com/press-release/164492

2               https://anyflip.com/isbd/yqrn/basic

3               https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/behavioral-competencies/communication/pages/the-cost-of-poor-communications.aspx#

4               https://www.provokemedia.com/latest/article/the-cost-of-poor-communications

5               https://grow.stanford.edu/browse/sharpen-your-communication-skills/

6               https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8074847/

7               https://www.pewresearch.org/internet/2006/01/25/what-is-the-internet-doing-to-relationships/


Щоб записатися на прийом,
залишіть заявку!